product
2920710Propuestas par (re)construir una naciónhttps://www.gandhi.com.mx/propuestas-par--re-construir-una-nacion-9781612495897/phttps://gandhi.vtexassets.com/arquivos/ids/2248652/46000eab-1e43-4887-a728-4e77c545fb19.jpg?v=638791441253500000https://gandhi.vtexassets.com/arquivos/ids/2246090/46000eab-1e43-4887-a728-4e77c545fb19.jpg?v=638383710636800000MXNPurdue University PressInStock/Ebooks/2856427Propuestas par (re)construir una nación00https://www.gandhi.com.mx/propuestas-par--re-construir-una-nacion-9781612495897/phttps://gandhi.vtexassets.com/arquivos/ids/2248652/46000eab-1e43-4887-a728-4e77c545fb19.jpg?v=638791441253500000https://gandhi.vtexassets.com/arquivos/ids/2246090/46000eab-1e43-4887-a728-4e77c545fb19.jpg?v=638383710636800000InStockMXN99999DIEbook20199781612495897_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_<p><em>Propuestas para (re)construir una nación</em> explores how Emilia Pardo Bazán (18511921) imagines and engenders the Spanish nation in her theatrical production staged and/or published between 1898 and 1909. In the aftermath of Spains colonial losses, when Spains male authors, in a growing mood of collective introspection, directed their attention to the homeland, Pardo Bazán generated a series of theatrical proposals to revitalize the nation. In her plays, she manifests her ideas about Spains fin de sicle crisis, reflects on Spains place in the international arena (emphasizing the nations civilizing mission), critiques the intoxicating power of the so-called golden legend (Spains glorious past), and sees the origin of the nations hardship in the lack of education of its inhabitants and in the inequality between men and women.</p><p>Pardo Bazáns vision of Spain is forward looking, and she imagines a future in which new social configurations will be possible. Instead of locating her plays in an ancestral Castile, she situates several of her works in her native Galicia. For the author, Spains regional issues are inseparable from the countrys national issues and these can all be traced back to the woman question. The playwright appeals to the spectators/readers reason and emotions in order to let them think and feel that the problems the nation faces can all be attributed to the Spanish men. For Pardo Bazán, Spains potential for national regeneration resides in the inner strength of women.</p><p>In cross-fire with the main male players in the literary field of her time, Pardo Bazán offers her critique of national decadence in plays that cleverly subvert a broad range of by then outdated theatrical conventions, and that introduce the public to new currents of theatrical innovation (Ibsen, Maeterlinck, dAnnunzio).</p><p><em>Propuestas</em> offers a new perspective on the participation of female authors in the contentious debate about the Spanish nation. Pardo Bazáns theater is an overlooked area in the authors extensive creative production, and <em>Propuestas</em> challenges the so often repeated topic of the backwardness of the Spanish stage and the alleged lack of innovation during the fin de sicle.</p><p><em>Propuestas para (re)construir una nación</em> explora cómo Emilia Pardo Bazán (18511921) imagina y engendra la nación española en su producción teatral finisecular que vio la luz entre 1898 y 1909. A la zaga de la debacle de 1898, cuando la introspección colectiva dirige la mirada de los autores hacia la patria, Pardo Bazán genera una serie de propuestas teatrales para revitalizar la nación. En sus obras, expone sus ideas sobre la crisis finisecular, reflexiona sobre el lugar de España en la arena internacional (enfatizando su misión civilizadora), critica el poder embriagador de lo que llama la leyenda dorada (el glorioso pasado español) y ve la causa de los males de la patria en la falta de educación de sus habitantes y en la desigualdad entre hombres y mujeres.</p><p>En vez de enfocarse en el ayer, Pardo se imagina un futuro en el que nuevas configuraciones sociales sean posibles. En lugar de ubicar sus obras en una Castilla ancestral, sitúa varias de sus piezas teatrales en su Galicia natal. Para la autora los problemas regionales son inseparables de los nacionales y los problemas nacionales son inseparables de la cuestión de la mujer. La dramaturga apela tanto al raciocinio como a las emociones de sus espectadores/lectores para hacerles pensar y sentir que son los hombres los que constituyen el problema nacional. Para Pardo Bazán la clave de la regeneración de España se encuentra en la mujer.</p><p>En fuego cruzado con los jugadores más importantes del campo de producción cultural de su tiempo, Pardo Bazán ofrece su crítica de la decadencia nacional en unas obras que reciclan una serie heterogénea de materiales por aquel entonces anticuados que la autora combina de manera inteligente con formas inesperadas que introducen al público a nuevas corrientes de innovación teatral (Ibsen, Maeterlinck, DAnnunzio).</p><p><em>Propuestas</em> ofrece una nueva perspectiva de la participación de las autoras femeninas en el contencioso debate sobre la nación española. Dentro de la extensa producción creadora de la autora, su teatro es un terreno frecuentemente pasado por alto y <em>Propuestas</em> desafía el tan trillado tópico del retraso de la escena española y la supuesta falta de innovación durante el fin de siglo.</p>(*_*)9781612495897_<p><em>Propuestas para (re)construir una nación</em> explores how Emilia Pardo Bazán (18511921) imagines and engenders the Spanish nation in her theatrical production staged and/or published between 1898 and 1909. In the aftermath of Spains colonial losses, when Spains male authors, in a growing mood of collective introspection, directed their attention to the homeland, Pardo Bazán generated a series of theatrical proposals to revitalize the nation. In her plays, she manifests her ideas about Spains fin de sicle crisis, reflects on Spains place in the international arena (emphasizing the nations civilizing mission), critiques the intoxicating power of the so-called golden legend (Spains glorious past), and sees the origin of the nations hardship in the lack of education of its inhabitants and in the inequality between men and women.</p><p>Pardo Bazáns vision of Spain is forward looking, and she imagines a future in which new social configurations will be possible. Instead of locating her plays in an ancestral Castile, she situates several of her works in her native Galicia. For the author, Spains regional issues are inseparable from the countrys national issues and these can all be traced back to the woman question. The playwright appeals to the spectators/readers reason and emotions in order to let them think and feel that the problems the nation faces can all be attributed to the Spanish men. For Pardo Bazán, Spains potential for national regeneration resides in the inner strength of women.</p><p>In cross-fire with the main male players in the literary field of her time, Pardo Bazán offers her critique of national decadence in plays that cleverly subvert a broad range of by then outdated theatrical conventions, and that introduce the public to new currents of theatrical innovation (Ibsen, Maeterlinck, dAnnunzio).</p><p><em>Propuestas</em> offers a new perspective on the participation of female authors in the contentious debate about the Spanish nation. Pardo Bazáns theater is an overlooked area in the authors extensive creative production, and <em>Propuestas</em> challenges the so often repeated topic of the backwardness of the Spanish stage and the alleged lack of innovation during the fin de sicle.</p><p><em>Propuestas para (re)construir una nación</em> explora cómo Emilia Pardo Bazán (18511921) imagina y engendra la nación española en su producción teatral finisecular que vio la luz entre 1898 y 1909. A la zaga de la debacle de 1898, cuando la introspección colectiva dirige la mirada de los autores hacia la patria, Pardo Bazán genera una serie de propuestas teatrales para revitalizar la nación. En sus obras, expone sus ideas sobre la crisis finisecular, reflexiona sobre el lugar de España en la arena internacional (enfatizando su misión civilizadora), critica el poder embriagador de lo que llama la leyenda dorada (el glorioso pasado español) y ve la causa de los males de la patria en la falta de educación de sus habitantes y en la desigualdad entre hombres y mujeres.</p><p>En vez de enfocarse en el ayer, Pardo se imagina un futuro en el que nuevas configuraciones sociales sean posibles. En lugar de ubicar sus obras en una Castilla ancestral, sitúa varias de sus piezas teatrales en su Galicia natal. Para la autora los problemas regionales son inseparables de los nacionales y los problemas nacionales son inseparables de la cuestión de la mujer. La dramaturga apela tanto al raciocinio como a las emociones de sus espectadores/lectores para hacerles pensar y sentir que son los hombres los que constituyen el problema nacional. Para Pardo Bazán la clave de la regeneración de España se encuentra en la mujer.</p><p>En fuego cruzado con los jugadores más importantes del campo de producción cultural de su tiempo, Pardo Bazán ofrece su crítica de la decadencia nacional en unas obras que reciclan una serie heterogénea de materiales por aquel entonces anticuados que la autora combina de manera inteligente con formas inesperadas que introducen al público a nuevas corrientes de innovación teatral (Ibsen, Maeterlinck, DAnnunzio).</p><p><em>Propuestas</em> ofrece una nueva perspectiva de la participación de las autoras femeninas en el contencioso debate sobre la nación española. Dentro de la extensa producción creadora de la autora, su teatro es un terreno frecuentemente pasado por alto y <em>Propuestas</em> desafía el tan trillado tópico del retraso de la escena española y la supuesta falta de innovación durante el fin de siglo.</p>...9781612495897_Purdue University Presslibro_electonico_5ea15b80-8ebf-3667-88b8-6d88931e5d48_9781612495897;9781612495897_9781612495897Margot VersteegEspañolMéxicohttps://getbook.kobo.com/koboid-prod-public/ingram30-epub-8ce02f9b-ea32-44bd-85da-e85251e18f52.epub2019-08-15T00:00:00+00:00Purdue University Press